Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Messerschmitt Bf 109

22. 3. 2007

Messerschmitt Bf 109

Messerschmitt Bf 109, známý také jako Me 109, je bezpochyby nejslavnějším stíhacím letounem Luftwaffe.

Byl vyráběn do konce války a celkem bylo postaveno kolem 33 000 exemplářů. Tento stroj zaujímá čestné místo v historii rozvoje letecké techniky, neboť byl jedním z prvních celokovových jednomístných dolnoplošných stíhacích letounů a stal se inspirací pro řadu dalších konstrukcí své doby.

Podle nejvěrohodnějších údajů bylo celkem vyrobeno 31 649 letounů Bf 109 (různých verzí a modifikací), z toho 1 076 před začátkem války, 449 od září do prosince 1939, 1 693 v roce 1940, 2 764 v roce 1941, 2 665 v roce 1942, 6 247 v roce 1943, 13 786 v roce 1944 a 2 969 v roce 1945. Další exempláře byly vyrobeny po válce v Československu (573 stroje označené Avia S-99, CS-99, S-199 a CS-199) a ve Španělsku (239 strojů). Celková produkce tedy činila 32 461 letoun.

   

Messerschmitt Bf 109G-6 s nímž létalo eso Erich Hartmann. Chcete o něm vědět víc...

BOJOVÉ NASAZENÍ - Messerschmitt Bf 109

Legion Condor - Španělsko, 1937

První letouny Bf 109 dorazily do Španělska počátkem prosince 1936. Byly to prototypy V3, V4 a V5. Dalších 12 Bf 109, tentokrát ve verzi B-l, bylo k Legionu Condor převeleno v březnu 1937. První jednotkou, která měla Messerschmitty ve výzbroji, byla 2. Staffel der Jagdgruppe 88 (2. letka 88. stíhací skupiny) vedená Oberleutnantem Güntherem "Franzlem" Lützowem. Nové letouny umožnily nacionalistickým silám získat převahu ve vzduchu.

Podle Andrese Garcii La Calle, esa republikánského letectva s 11 potvrzenými sestřely, mohl sovětský I-16 vést s Bf 109 rovnocenný boj ve výškách do 3000 m. Ve větších výškách neměl, pokud za řízením Messerschmittu seděl zkušený pilot, žádnou šanci. Jednotlivé páry Bf 109 dokázaly někdy poutat bojem celé skupiny stíhaček I-16. Piloti Legionu Condor sestřelili ve Španělsku celkem 314 letounů. 80% z tohoto počtu přitom padlo za oběť právě palubním zbraním Bf 109. Nejvíce sestřelů (14) získal Werner Mölders, druhým byl Wolfgang Schellmann (sestřelil 12 strojů). Ztraceny byly 22 letouny Bf 109.

Polsko - září 1939

Během polského tažení představovaly Messerschmitty Bf 109 základní výzbroj stíhacích jednotek Luftwaffe. Na polské frontě operovalo trvale dohromady 339 letounů Bf 109. Nad Polskem navíc krátkou dobu působily také jednotky protivzdušné obrany Berlína a východního Německa s asi 100 letouny Bf 109 C a E.

Hlavním protivníkem německých stíhaček v polském tažení byl PZL P 11c, který byl sice obratnější než Bf 109, ale měl slabší výzbroj a dosahoval nižší rychlosti. Během bojů v Polsku ztratila Luftwaffe asi 56 letounů Bf 109, z toho 20 ve vzdušných bojích.

Hauptmann Hannes Genzen, velitel 1./ZG 2, získal 7 sestřelů a stal se tak prvním esem německého letectva ve druhé světové válce.

Podivná válka - září 1939 - duben 1940

Dne 3. září 1940 vyhlásila Německu válku Francie a Velká Británie - na francouzsko-německých hranicích tak začala tzv. "podivná válka". Už 4. září 1940 Feldwebel Alfred Held z II./JG 77 během boje s formací Wellingtonů 9. bombardovací perutě RAF které se pokoušely napadnout bitevní lodě Gneisenau a Scharnhorst kotvící na rejdě přístavu Brunsbüttell sestřelil jeden britský bombardér. Druhý Wellington byl téměř současně sestřelen Feldweblem Troitschem.

V prvním souboji stíhaček, ke kterému došlo 8. září 1939 zvítězili francouzští piloti z GC II./4, kteří na strojích Curtiss Hawk H-75 sestřelili dva Messerschmitty Bf 109 E z II./JG 53. Dne 30. září byly v boji s letouny Bf 109 E-l zničeny čtyři z pěti letounů Fairey Battle Mk.I 150. perutě RAF.

Dne 18. prosince byly 24 Wellingtony RAF napadeny nad Severním mořem v blízkosti Východofríských ostrovů skupinou 32 Bf 109 (II./JG 77, 10.(Nacht)/JG26a JGr.101) a 16 Bf 110. Britská formace ztratila 12 letounů, ztráty Luftwaffe představovaly dva Bf 109. Dne 10. ledna 1940 svého prvního sestřelu dosáhl Reinhard Seiler, veIitel jedné letky z I./JG 54.

Bitvy o Francii - květen 1940

Dne 9. dubna 1940 začala operace Weserübung. Bojů v Norsku se účastnila jediná skupina vyzbrojená letouny Bf 109E, byla to II./JG 77. K útoku na západě Evropy bylo připraveno 16 skupin stíhaček Bf 109 ze stíhacích eskader JG 1, JG 2, JG 3, JG 21 JG 26, JG 27, JG 51, JG 53 a JG 54, dohromady 1 016 letounů. Hned v úvodních bojích získali piloti Bf 109 řadu úspěchů.

K prvnímu bojovému letu nad území Holandska a Belgie vzlétl v 5.50 v čele 34 strojů 1. skupiny a štábu eskadry velitel JG 27 Oberst Max Ibel. Jeho eskadra vykonala prvního dne celkem 326 bojových letů a sestřelila, při ztrátě jediného stroje, pět letounů nepřítele. Jiné německé jednotky útočily na spojenecká letiště a mnoho strojů protivníka zničily na zemi.

Následujícího dne získali piloti I./JG 1 nejprve 6 vítězství z toho dvě Hauptmann Wilhelm Balthasar) během volného stíhání ve večerních hodinách k nim pak přidali ještě dalších šest. Oberleutnant Redlich z I./JG 27 sestřelil u Tongerenu (Holandsko) Fairey Battle. JG 27 zničila 15 strojů nepřítele na zemi. Dne 12. května se intenzita vzdušných bojů zvýšila. Bylo to způsobeno urputnými nálety francouzského a britského letectva na jednotky německé 6. armády soustředěné v prostoru Maastricht-Lutych. Hlavními cíli těchto náletů byly přepravy na Máse a Albertově kanále.

K prvním bojům došlo kolem 6.00. Čtyři Bf 109 E z 2./JG 1 zaútočily u Maastrichtu na skupinu devíti britských Blenheimů. Hned při prvním útoku velitel letky Oberleutnant Adolph zapálil levý motor jednoho z nich. Zasažený letoun, kterému po chvíli odpadlo křídlo, se zřítil k zemi.

V následujících pěti minutách dosáhl Adolph dalších dvou vítězství. Navíc po jednom sestřelu získali Oberleutnant Braune, Leutnant dr. Örtel a Feldwebel Blazytko. Tři zbývající Bleheimy se daly na útěk. Dostaly se však před hlavně stíhaček 3./JG 27 a Leutnant Borchert a Oberleutnant Homuth po jednom z nich sestřelili. Zpět na mateřské letiště se tak vrátil pouze jediný Blenheim 139. perutě RAF.

V 9.00 provedla I./JG 1 útok na letiště Diest a zničila na zemi 16 letounů. O hodinu později Bf 109 z l./JG 21 zaútočily v blízkosti Wavre na formaci 20 Hurricanů a čtyři z nich sestřelily. Západně od Lutychu narazil Geschwaderstab JG 27 na skupinu 8 stíhaček Hurricane. Hauptmann Adolf Galland a technický důstojník eskadry Leutnant Rödel zaútočili na britské letouny letící pod nimi ve výšce asi 2000 m.

Po letech na své první vítězství Galland vzpomínal: "To, co jsme měli udělat, jsme nesčetněkrát cvičili. Hurricany nás ještě nezpozorovaly. Necítil jsem neklid ani loveckou horečku. První dávku jsem vypálil ze vzdálenosti, ze které jsem vůbec neměl střílet, dávka zasáhla cíl. Ten ubožák si konečně všiml, že něco není v pořádku a pokusil se o ne moc elegantní obranný manévr, během něhož vlétl do palby mého čísla. Po dalším útoku se dostal do vývrtky."